miercuri, 23 aprilie 2008

SANATATEA SOCIALA A PLANETEI

Articol scris de Dumitru Istrate Ruseteanu, fondator "Forta Morala"

Natura prin legile ei, ce nu pot fi contestate nici in fata lui Dumnezeu, obliga fiecare individ/stat in parte sa "produca" un tip de morala care sa tasneasca din spirit, si nu dintr-un interes ocult. Ii este necesar un suport in logica spiritului pentru a stopa tendinta ratiunii de a o transforma in sclava. Individul a neglijat acest aspect insusindu-si morala statului cu toate ca la o posibila judecata de apoi el va fi fi tras la raspundere pentru faptele comise in timpul cat a fost cobay pe pamant. Morala propusa de stat supusilor sai este o leguma, poate fi "pipaita" mental, dar nu are forta. Se pare ca statul este interesat ca situatia sa fie asa. De ce? Cand morala indivizilor ar avea forta s-ar forma inevitabil un camp de forta caruia statul, nemaiavand incotro, ar fi nevoit sa i se adapteze renuntand la anumite libertati ce nu-i sunt comune si individului. Teoretic statul suntem noi, insa, practic, se pare a nu fi intotdeauna asa, adica statul sunt cativa - zbenghiul din fruntea poporului, in speta guvernantii.
Uite ca a venit globalizarea unde, intr-adevar, statul va avea rol de intermediar, deoarece individul e obligat mai mult prin fapte sa aiba rezonanta cu intregul. Iar, la randul sau, va determina statul sa-i ofere o forta morala viabila, cu putere de unealta, iar in cazul cand statul se incapataneaza sa continuie a-l tine intre vechile limite, atunci individul, pentru a supravietui noii situatii, incepe sa-si produca propria sa morala.

**
Ideea de forta morala nu-i o propunere subversiva, nici nu are radacini in subteranele istoriei, ci este o derivata a conceptului de uniune globala. Se stie ca lumea nu a putut fi schimbata nici de Iisus, si stiti de ce? Intrucat prin natura ei lumea se schimba din mers cu ajutorul fortelor universale, teoretic scapate parca si de sub controlul divinitatii. Nu-i exclus ca destinul omenirii sa fie la cheremul unei infime parti dintr-un centimetru cub de spatiu-vid care contine mai multa energie decat ceea ce am putea afla in universul cunoscut. Noi, oamenii, nu trebuie decat sa profitam de anumite ferestre dinspre realitate spre anaforul cosmic pentru a arunca in el paradigmele adevarurilor ce ni le dorim, fara de care viata noastra nu mai poate contribui cu echilibru, armonie, biodiversitate la sanatatea sociala a planetei, dependenta de contributia fiecarui individ cu grauntele sau de forta morala. Sub acest aspect se poate conchide ca forta morala este o metoda de vindecare a bolilor sociale.

**
Boala sociala se manifesta inca din copilaria omenirii, crampele date de ea fiind in prima linie inegalitatea, saracia, litigiile dintre indivizi/state, pentru ca amintita boala de la pamant se trage.
Pamantul a fost prima paine primara cat roata carului mare la cheremul primilor oameni. In mod natural s-ar fi cuvenit sa retina pentru ei doar o firimitura pentru ca, peste secole, urmasii sa nu fie frustati de firimitura lor. Numai ca ei au rupt din paine cat au putut dand totodata legi pentru a consfinti ca proprietate personala si ceea ce nu li se cuvenea. Din aceasta pricina cei nascuti mai tarziu, care se nasc si cei care se vor naste nu mai au cum sa aiba firimitura lor din care sa se hraneasca si atunci devin sclavii celor ce sunt stapani si peste dreptul lor. Astfel oamenii s-au impartit in cei rasfatati de soarta si cei vitregiti de soarta. In relitate vitregiti din mosi stramosi chiar de o parte din semenii lor.
Dreptul natural la o bucata de pamant ar trebui, macar in tarile civilizate, sa-l aiba orice nou nascut. Ceea ce ar insemna sa primeasca de la primarie, odata cu certificatul de nastere si actul de proprietate la o anume firimitura de pamant. Astfel pruncul ar fi asezat in dreptul sau natural, nu doar sub jurisdictia legilor unui paradis social pavat doar cu bune intentii, unde societatea plange cu lacrimi de crocodil de mila lui(spunea cineva, si ader acestei pareri, ca atunci cand ti-este mila de un om inseamna ca-l dispretuiesti), si e imbarbatat, dar sfatuit crestineste sa se resemneze deoarece este un individ lipsit de sanse. Ce tampenie! Nu cumva bucata de pamant ce i s-ar fi cuvenit inca de la nastere, si nu primita mostenire de la rude, ci oferita ca pe un drept natural de catre stat, ar fi fost sansa sigura inviolabila a celui ce se naste?

**

Nu doar anumiti indivizi, ci si o parte din popoarele planetei sunt tratati ca vitregiti de soarta; in vreme ce alte tari detin in exclusivitate resursele vitale ale umanitatii, fara de care n-ar fi devenit super-puteri. Insa petrolul, padurile, gazele, ghetarii cu apa dulce sunt ale planetei pamant. Iata de ce forta morala a unei parti din omenire face presiuni asupra guvernelor, tarilor favorizate de soarta sa emita legi dupa modelul modelul dreptului european, norme referitoare la proprietatea intregului pentru sanatatea intregiii comunitatri de natiuni. "Nici o natiune nu va putea detine anumite resurse vitale umanitatii, ele vor deveni bunuri ale umanitatii"(G. Stroe)

**
Asupra caror boli sociale se poate actiona in vederea vindecarii morale? Nedreptatea, lacomia, invidia, consumismul, individualismnul; acestea sunt responsabile de o anumita cantitate de suferinta, cu precadere psihica. Sigur, Iisus aclama:"fericiti cei blanzi, ca aceia vor mosteni pamantul". La figurat avea dreptate, dar in practica aceste boli ii ajuta pe cei rai sa fie stapanii pamantului. Blandetea este o insusire de care nu te poti bucura in lipsa moralei aproapelui tau.

Niciun comentariu: