sâmbătă, 24 aprilie 2010

am citit: LUCIAN GRUIA

STRADA LIBERTĂŢII

Amabile domn, spune-mi te rog
Cum ajung pe strada Libertăţii?
„Nu ştiu exact.
O iei pe Dorobanţilor, Arcaşilor,
Tanchiştilor, Aviatorilor,
Rachetiştilor, Atomiştilor
Şi dacă mai întâlneşti fiinţe vii,
Mai întrebi şi dumneata pe cineva.”

Seducătoare doamnă cu prora şi pupa în vânt –
Călăuzeşte-mi paşii spre strada Libertăţii,
Să uit că trăiesc pe pământ.
„E simplu. Te-ntorci pe
Negustori, Şelari, Bişniţari
Până înveţi să te descurci singur.”

Tinere zvelt, opreşte-ţi adidaşii din alergare;
Cum ajung pe strada Libertăţii?
„Nu ştiu, sunt prea tânăr,
N-am întâlnit asemenea stradă
În hoinărelile mele. Pa!”

Împovărat pensionar, şoim pleşuv,
Lasă-ţi o clipă din aripile veştede
Sacoşele zilnice şi spune-mi
Cum ajung pe strada Libertăţii?
„Da, îmi amintesc, am trecut
Odată prin apropiere.
Eram tânăr, parcă zburam –
He, he, ce vremuri!
E pe lângă cimitirul Reînvierii.”

Domnule gropar, sănătos ca bradul verde,
Unde este strada Libertăţii?
„Nu ştiu, eu n-am îngropat-o!
E la penitenciar.”

Maestre hoţ-de-buzunare,
Prea cinstit puşcăriaş!
Cum găsesc strada Libertăţii?
„Vino mai aproape. Se plimbă
Liberă pe undeva. N-o
Întâlneşti decât noaptea,
Ziua e bine păzită.
Dacă ai noroc – eu n-am avut -,
O vinzi gras. E tare căutată.”

Tovarăşe miliţian, chipeş curcan!
Fiţi amabil, cum ajung
Pe strada Libertăţii?
„Faţă de clubul Dinamo, unde ne aflăm,
E-n partea cealaltă a oraşului,
Pe Splai, în faţa tribunalului.”

Domnule judecător, spuneţi-mi vă rog,
Unde este strada Libertăţii?
„E nebună. Strigă în gura mare
Că e plină de gropi, că nu e asfaltată,
Iluminată şi culmea, că e pustie.
Am internat-o la Spitalul 9.”

Domnule psihiatru, cum se simte
Pacienta, strada Libertăţii?
„Tocmai am operat-o. I-am extirpat
Îngâmfarea, măreţia.
Acum e umilă, modestă, anonimă.
Peste câteva zile o externăm.”

„Domnule doctor, domnule doctor!
A fugit strada Libertăţii
Cu rănile nebandajate
Şi lasă în urmă o dâră de sânge!”

Distins diplomat, n-aţi văzut
Încotro aleargă strada Libertăţii?
„ A ajuns tare departe,
Pe lângă străzile: Londra, Paris, Zurich,
De aici n-ai cum s-o ajungi.”

Vă implor, cetăţeni bucureşteni:
Muncitori, ţărani, intelectuali,
Am îmbătrânit alergând,
Spuneţi-mi vă rog,
Cum ajung pe strada Libertăţii?

Niciun comentariu: