A apărut o eroare în acest obiect gadget

sâmbătă, 30 aprilie 2011

am citit: www.apologeticum.wordpress.com

"10 STRATEGII DE MANIPULARE" PRIN MEDIILE DE INFORMARE IN MASA

Cunoscutul politolog, filozof si lingvist nord-american Noam Chomsky (profesor emerit la MIT) a stabilit lista celor ’’Zece strategii de Manipulare” prin mediile de informare in masa.

Pentru Chomsky, ’’libertatea de exprimare este mai importanta decat orice versiune a faptelor sustinuta de ordinea stabilita, oricare ar fi raportul pe care aceasta il intretine cu adevarul faptelor in sine.”

Chomsky evoca diferitele tehnici de manipulare si, in primul rand, strategia diversiunii.

1. Strategia diversiunii

Strategia diversiunii consista in deturnarea atentiei publicului de la problemele importante si de la schimbarile hotarate de elitele politice si economice, printr-un potop continuu de distractii si de informatii neinsemnate. Chomsky analizeaza diferitele tehnici de spalare a creierului, pe care o indura poporul nostru.

’’A distrage in permanenta atentia publicului, departe de adevaratele probleme sociale, captivata de subiecte fara importanta adevarata. A tine mereu publicul ocupat, ocupat, ocupat, fara niciun timp pentru gandire” scrie Chomsky.

2. A cauza probleme si apoi, a oferi solutii

Aceasta metoda se mai numeste si ’’ problema – reactie – solutie”. La inceput, se creeaza problema, sau „situatia”, prevazuta pentru a suscita o anume reactie a publicului, pentru ca tocmai acesta sa ceara masurile mai dinainte stabilite pentru a fi acceptate. De exemplu: dezvoltarea intentionata a violentei urbane sau organizarea de atentate sangeroase, pretinse antisemite, pentru ca publicul sa ceara legi represive, in detrimentrul libertatii.

3. Strategia „in degradeu”

Pentru ca publicul sa accepte o masura inacceptabila, este de ajuns sa fie aplicata in mod progresiv, in ’’degradeu”, pe o durata de zece ani. In acest fel, au fost impuse conditii sociale si economice absolut noi au fost impuse din 1980 pana in 1990. Somaj masiv, imigratie – invazie, precaritate, flexibilitate, delocalizari, salarii care nu mai asigura un venit decent, iata schimbarile care ar fi provocat o revolutie daca ar fi fost aplicate in mod brutal.

4. Strategia actiunii cu date diferite

O alta maniera de a obliga publicul sa accepte o hotarare nepopulara este de a o prezenta ca “dureroasa, dar necesara’’, obtinand acordul publicului in prezent, pentru aplicarea in viitor. Este mult mai usoara acceptarea unui sacrificiu viitor decat al unuia apropiat. In primul rand, pentru ca efortul nu trebuie facut imediat, apoi, pentru ca publicul are mereu tendinta de a nadajdui ’’totul va merge mai bine maine” si ca sacrificiul cerut va putea fi evitat. In fine, aceasta maniera lasa publicului timp pentru a se obisnui cu ideea schimbarii, pe care o va accepta cu resemnare la momentul venit.

Exemplu recent: trecerea la Euro si pierderea suveranitatii monetare si economice, acceptate de tarile europene intre 1992 – 1995 si aplicate in 2002.

5. A se adresa publicului ca unor copii mici

Cea mai mare parte a publicitatilor destinate marelui public folosesc discursuri, argumente, personaje si un ton absolut copilaresti, aproape debile, ca si cum spectatorul ar fi un copil mic sau un handicapat mental. De ce oare ? ’’de 12 ani.”Daca ne adresam unei persoane ca si cum ar avea 12 ani, atunci aceasta, prin sugestibilitate si cu o oarecare probabilitate, va avea un raspuns sau o reactie tot atat de lipsita de simt critic ca al unui copil de 12 ani” analizeaza Chomsky.

6. A face apel mai mult la partea emotionala decat la gandire

Este o tehnica clasica pentru a opri analiza rationala si, deci, simtul critic al oamenilor. Ïn plus, folosirea emotionalului deschide accesul la subconstient, pentru implantarea unor anumite idei, dorinte, spaime, pulsiuni sau comportamente.

7. Mentinerea poporului in nestiinta si prostie

A face in asa fel ca poporul sa nu inteleaga tehnologiile si metodele folosite pentru controlarea si robirea lui. Calitatea educatiei data claselor inferioare trebuie sa fie cat mai slaba, incat prapastia de nestiinta, care separa clasele de jos de cele de sus sa fie si sa ramana de neinteles de catre cele dintai.

8. A incuraja publicul sa se complaca in mediocritate.

A incuraja publicul sa creada ca e ”bine” sa fi prost, vulgar si incult. A-l indopa cu seriale americane si emisiuni de tele-realitate (gen Big brother), niste dobitocenii monstruoase.

9. A inlocui revolta cu invinovatirea

A face omul sa creada ca numai el singur este vinovat de propria-i nenorocire, din cauza unei inteligente insuficiente, sau a capacitatilor si eforturilor necorespunzatoare. Astfel, in loc sa se ridice impotriva sistemului, individul se sub-estimeaza si se invinovateste, ceea ce creaza o stare depresiva, avand ca efect abtinerea de la actiune. Si, fara actiune, nu exista revolutie !

10. A cunoaste oamenii mai bine decat se cunosc ei insisi.

In ultimii 50 de ani, progresele fulgeratoare ale stiintei au sapat o prapastie crescanda intre cunostintele publicului si acelea detinute si folosite de elitele conducatoare. Multumita biologiei, neurobiologiei si psihologiei aplicate, ”sistemul” a ajuns la cunoasterea avansata a fapturii omenesti, fizic si psihic. Sistemul cunoaste individul mediu mai bine decat el insusi. Aceasta inseamna ca, in majoritatea cazurilor, sistemul detine un control mai mare si o putere mai importanta asupra oamenilor decat ei insisi.

Lista poate continua, mai ales in ceea ce priveste credinta oamenilor. Nivelarea tuturor religiilor, ideea unui Dumnezeu comun inteles in mai multe feluri, fac parte din strategii de manipulare a gandirii sanatoase a credinciosilor ortodocsi, pentru a-i aduce pe taramul ereziilor, prima intre ele fiind ecumenismul.


Avram Noam Chomsky spune bine ce spune, pana la un punct insa. La punctul 9 subliniza:

A înlocui revolta cu învinovatirea.

A face omul sa creada ca numai el singur este vinovat de propria’i nenorocire, din cauza unei inteligente insuficiente, sau a capacitatilor si eforturilor necorespunzatoare. Astfel, în loc sa se ridice împotriva sistemului, individul se sub-estimeaza si se învinovateste, ceea ce creaza o stare depresiva, având ca efect abtinerea de la actiune. Si, fara actiune, nu exista revolutie !

2 comentarii:

Dan spunea...

forta morala era un ziar literar de pe la 1900, un soi de urmas al literatorului daca nu ma insel, cu prietenie

nicolae spunea...

a aparut un singur numar sau un an, nu stiu sigur fiindca nu am citit. ar putea fi reluata aceasta idee, dar... de unde bani? si cu cine?
macar fac o biblioteca. si ce vine i-ar sta sa fie si tiparita intr-o carte.
multumesc pentru prezenta.
nicolae tudor